Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ-THE CIRCLE OF STUDENTS OF ARISTOTLE-FROM THEATER ALEXANDER

AΠΟ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ- ΟΠΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ
 FROM THEATER- OPERA FOR ALEXANDER


ΕΛΛΑΔΑ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ- ΠΕΛΛΑ
ΒΑΣΙΛΙΚΑ ΑΝΑΚΤΟΡΑ

386-323 π .χ


Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

2




Ο Αριστοτέλης – ο περίφημος Έλληνας φιλόσοφος
Και οι μαθητές του, ο Αλέξανδρος διάδοχος του θρόνου,
Ο Πτολεμαίος, ο Σέλευκος, ο Ηφαιστίωνας, ο Κλείτος,
Ο Λυσίμαχος κι άλλοι έκαναν μάθημα στην αίθουσα διδασκαλίας,
Στα ανάκτορα της Πέλλας.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ – ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Αγαπημένοι μου μαθητές
Ο κύκλος των μαθημάτων αρχίζει με την Τραγωδία.
Η ποίηση της τραγωδίας φέρνει το Φως
Γι αυτό είμαστε πυρφόροι
Αποκαλύπτοντας το Είναι εν τω Γίγνεσθαι

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ – ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ-
ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
Μεγάλε Δάσκαλε –
Οι τραγικοί ήρωες ο Οιδίποδας, η Ηλέκτρα, η Αντιγόνη
Ακολουθούν τη μοίρα τους,
Χωρίς να μπορούν να την αλλάξουν,
Αν και γνωρίζουν
Ότι οδηγούνται στο θάνατο.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ – ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Φίλοι μου η ποίηση της τραγωδίας αποκαλύπτει την αλήθεια

Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας
Και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένο λόγω,
Χωρίς έκαστον των ειδών εν τοις μορίοις,
Δρώντων κι ου δι απαγγελίας δι΄ ελέου
Και φόβου περαίνουσα των των
Τοιούτων παθημάτων ΚΑΘΑΡΣΙΝ
( Ποιητική Αριστοτέλους )

Η τραγωδία λοιπόν είναι μίμηση μιας πράξεως φοβερής
Και ολοκληρωμένης με ανάλογο μέγεθος
Μίμησης που γίνεται με εξωραϊσμένο Λόγο.
3






ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ – ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕ ΕΞΑΨΗ
Αλλά στα διάφορα μέρη της τραγωδίας συναντούμε
Διαφορετικά είδη αυτού του λόγου, μίμησης που γίνεται
με τη δράση προσώπων και όχι αφηγηματική.

Ο ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ πήρε το λόγο για να δείξει
Ότι είναι εξίσου καλός μαθητής.

Πετυχαίνει την ΚΑΘΑΡΣΗ όσων αναπαρίστανται
φοβερών κι οικτρών συμβάντων με το Φόβο και τον Έλεο
Που προκαλεί.
(Ποιητική Αριστοτέλους)

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Πάθος δε έστι πράξις φθαρτική ή οδυνηρά
Οίον τε εν τω φανερό θάνατοι κι περιωδονίαι
Και τρώσεις και όσα τοιούτα
(Ποιητική Αριστοτέλους 525, 11 )

ΣΕΛΕΥΚΟΣ –ΜΑΘΗΤΗΣ
Δηλαδή Δάσκαλε
Ο κόσμος είναι τραγικός.
Το Πάθος προκαλεί το Άγνωστο.
-Αυτό – που δεν ξέρουμε.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Τα –Είδη – είναι ορατά με τις Αισθήσεις
Φανερώνουν τον κόσμο τον –Ίδιο- το Θεό.
Ο θείος Πλάτωνας είπε πως οι Άυλες Ουσίες
Είναι η Αρχή και το Τέλος της κίνησης των πάντων.


ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ – ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ – ΜΑΘΗΤΗΣ
Η διαλεκτική του χρόνου αποκαλύπτει την Ύψιστη Αρμονία
Το φως του Είναι εν τω Γίγνεσθαι

-κοίταξε γύρω και ανέπνευσε βαθιά-
4





Η Μακεδονική Γη ευωδιάζει μεθυστικά
Ανθισμένη μες τα πράσινα- τα κόκκινα- τα λευκά
Αποκαλύπτει τη – Βασιλική Οδό-.,
Τον τρόπο των Μακεδόνων.

ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ – ΜΑΘΗΤΗΣ
Είναι φως
Σ’ αυτήν κατοικούν οι Θεοί.
Οι Άλλοι είμαστε Εμείς.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
-Ίδιοι – με το χρόνο – την Ιστορία
αποκαλύπτουμε το Α- ΊΔΙΟ –
Την Αϊδιότητα του Ίδιου.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ
Κινούν την Ιστορία- τον Ανθρωπότητα.
Δημιουργούν μια γενεαλογία του κόσμου
Όπου όλα είναι αλήθεια κι ελευθερία

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Η Ετερότητα εκδηλώνεται μες την Πόλη- το Κράτος
οι πολίτες δημιουργούν τα αριστουργήματά τους,
Κάνουν τις μεγάλες δημιουργίες.

ΣΕΛΕΥΚΟΣ

< Πάντων χρημάτων άνθρωπος μέτρον
των μεν όντων ως έστι, των δ’ ουκ όντων ως ουκ έστι.>
είπε ο Πρωταγόρας >

ΜΕΤΡΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Κάθε τι που αυτός θεωρεί ότι υπάρχει,
Υπάρχει πραγματικά, εκείνο όμως που θεωρείται
Από αυτόν ανυπότακτο δεν υπάρχει.- Μετάφραση-
5





ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Υπέροχοι μαθητές μου
Αυτό θέλει Σκέψη.
Η -Αυτογνωσία- αποκαλύπτει την Αλήθεια
Του Ανθρώπου- του κόσμου.
Η διαλεκτική – η Ερώτηση κι η Απάντηση
Πρέπει να αφήνουν ανοικτή την απάντηση.

ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΑΣ – ΜΑΘΗΤΗΣ
Δάσκαλε μοιάζει με σπαζοκεφαλιά
Η διαλεκτική είναι σαν να ελίσσεται γύρω
από τον Εαυτό της.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Ευγενικέ Ηφαιστίωνα
Η αλήθεια φανερώνεται κι κρύβεται μαζί,
Διατρέχει το Είναι ως λάμψη- οιακισμός κεραυνού
Φωτίζοντας τα μονοπάτια του χρόνου.

ΚΛΕΙΤΟΣ – ΜΑΘΗΤΗΣ
  • Κοιτάξτε –
Η Ομορφιά γύρω είναι απερίγραπτη.
Ο χρόνος αλλάζει – διαφέρει όπως τα χρώματα
Της Μακεδονικής Γης.

ΛΥΣΙΜΑΧΟΣ – ΜΑΘΗΤΗΣ
Ο Λαός πρέπει να παίρνει τις μεγάλες αποφάσεις
με ελεύθερη βούληση.
Ο βασιλιάς – οι ρήτορες – οι πολιτικοί
Πρέπει να βοηθούν σε αυτό,
Χωρίς να επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ – ΧΑΜΟΓΕΛΑΕΙ-
Λυσίμαχε διακρίνω μια ειρωνεία στα λεγόμενά σου.!!
Μα -Αυτό- εκφράζει η πραγματική Δημοκρατία.
Έτσι δημιουργήθηκαν τα μεγάλα επιτεύγματα
Τα μεγάλα κατορθώματα του Ανθρώπου.
6





ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
-Αυτός – είναι ο γνώμονας – ο οδηγός
όλων μου των Σκέψεων κι των Πράξεων.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Αλέξανδρε αγαπημένε μου μαθητή
Δεν απέχει πολύ η επιτυχία από την αποτυχία.
Είναι στη φύση του ανθρώπου
Η δημιουργία και η καταστροφή
Ο Έρωτας κι ο Θάνατος.

ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΑΣ
Θεϊκέ Αριστοτέλη
Η ποίηση – η φιλοσοφία θέτουν τα ερωτήματα
Για τον κόσμου, την αλήθεια , την πόλη
Αμφισβητούν τις Εξουσίες.


ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ
Ποιος Άρχει – δίκαια ή άδικα
Ποιοι Εξουσιάζουν – οι πολλοί- οι λίγοι- ο βασιλιάς.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Υπέροχε Πτολεμαίε
Η πραγματική ελευθερία υπάρχει σε -ΑΥΤΟ-
Που δεν ξέρουμε,
Κι όμως διαρκώς αποκαλύπτουμε.
Είναι συνεχώς παρόν μες το χρόνο,
Την κοινωνία , την πόλη.

ΚΛΕΙΤΟΣ
Όλοι αυτοί οι μακρινοί περίπατοι με τις συζητήσεις
Αποκάλυψαν την Ελληνική φιλοσοφία- την ποίηση
Τα μαθηματικά, τη μουσική, την αστρονομία
Τι –Άλλο- μένει.
7







ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

Η ΓΛΩΣΣΑ – Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Φωτεινή – διαυγής- ακριβής εκφράζει τις Αρχές
Της φιλοσοφίας- της ποίησης- της πολιτικής
Της ρητορικής – τη μεθοδολογία του -ΕΙΔΕΝΑΙ-

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Η Ελληνική Γλώσσα- Αυτή η υπέροχη γλώσσα που μιλάμε
Αποκαλύπτει με ενάργεια την ψυχή του ανθρώπου,
Τη -Μεσότητα- το Γίγνεσθαι της Ύλης κι της Μορφής.

ΣΕΛΕΥΚΟΣ
Σοφέ Αριστοτέλη
Ερεύνησες όλους τους τομείς του – ΕΠΙΣΤΗΤΟΥ –
Μέσα κι έξω από τα πράγματα, την Αιδιότητα του – Ίδιου-
Για τη Φιλία τι έχεις να πεις.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

Η ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΦΙΛΙΑ
Επιδιώκει την ευδαιμονία του Ανθρώπου,
Αποδεικνύει ότι είναι κοινωνικό Όν.
ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΑΣ
Η Φιλία δια – το Χρήσιμον – γίνεται επειδή
Ο άνθρωπος δεν είναι αυτάρκης
Για αυτό συνάπτει ωφέλιμες φιλίες.

ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΣ
Άλλο πράγμα είναι – η Φιλία δ’ ηδονήν –
Σε αυτή η παρουσία των φίλων προσφέρει
Διασκέδαση – ικανοποίηση από – Κοινού – για όλους.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ – ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ
Βλέπω πως η διδασκαλία – τα μαθήματα
Λειτούργησαν δημιουργικά.
8





Όμως Φίλοι μου
Η πραγματική Φιλία πρέπει να αντέχει στο χρόνο,
Να μη διαλύεται εύκολα.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Δάσκαλε
-Αυτό- προσφέρει η – Φιλία δ’ Αγαθόν -
Βασίζεται στην Αρετή κι το Αγαθό
επιδιώκει το όφελος του Φίλου,
ενώ προσφέρει την πραγματική ηδονή
τη χρησιμότητα του -Άλλου-.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Αλέξανδρε είσαι ένας υπέροχος νέος
Δεν θα μπορούσα να το διατυπώσω καλύτερα.
Φαίνεται πως η Ιατρική- η Φιλοσοφία-
οι Πολιτικές Επιστήμες που διδάχτηκες
έπιασαν τόπο.

Ο Αλέξανδρος φανερά ικανοποιημένος πήρε τη λύρα του,
Κι άρχιζε να παίζει κι να τραγουδά Όμηρο,
Τα κατορθώματα του αγαπημένου του ήρωα – του Αχιλλέα.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Για τον άνδρα το θεϊκό πολεμιστή τραγούδησε ω Μούσα
Τα κατορθώματα του μυθικού Αχιλλέα,
Που σκότωσε σε μονομαχία τον πολύφημο Έκτορα
Έξω από το κάστρο της πολύπαθης Τροίας.
Οργίστηκε πολύ όταν ο Πάρις – το πριγκιπόπουλο των Τρώων,
Χτύπησε θανάσιμα τον Πάτροκλο- τον αγαπημένο του φίλο.
Έτσι προκάλεσε σε μονομαχία τον Έκτορα
Το πρωτοπαλίκαρο των Τρώων ……………….
9