Σάββατο 30 Μαΐου 2015

ΣΥΝΟΨΗ -ΑΝΤΙΓΟΝΗ -ΗΛΕΚΤΡΑ -ΘΕΑΤΡΟ

     
 ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΕΣΗΣ
        
 ΣΥΝΟΨΗ
ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΟΙΔΙΠΟΔΑ ΚΥΚΛΟΙ

  Θηβαϊκός κύκλος
          
      
 ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΗΛΕΚΤΡΑ
 Οιδίποδα Κύκλοι

          

                   
 ΘΕΑΤΡΟ

1

Οι Αντιγόνη και η Ηλέκτρα, οι ηρωίδες του πένθους
Αναγκάζονται από τα γεγονότα να ζήσουν  οικογενειακές έριδες, συγκρούσεις, αντιπαλότητες και βίαιους φόνους
με άγρια κατάληξη.
Η Αντιγόνη θάβει με τιμές τον αδελφό της, τον Πολυνείκη σε αντίθεση με τον Κρέοντα, την πόλη, και τους πολίτες, ενώ η Ηλέκτρα δίνει τη μάχη για τον νεκρό πατέρα της
τον Αγαμέμνονα. Είναι εναντίον της μητέρας της Κλυταιμνήστρα και του εραστή της  του Αίγισθου
που σκότωσαν τον νικητή της Τροίας.
Και οι δυο η Αντιγόνη και η Ηλέκτρα αντιστέκονται
Με πάθος στην κρατική βία και εξουσία,
Αντιστέκονται κατά των Τυράννων.

Παράλληλες και Ίδιες με την ιστορία
Αΐδιες και διαφορετικές
Αποκαλύπτουν το άνοιγμα.

ΗΛΕΚΤΡΑ/////////////

Υπέροχε Ορέστη να το περίφημο Άργος
Εκεί κάτω βρίσκεται η Λύκειος Αγορά, ο ναός της Ήρας,
Και λίγο πιο πέρα τα παλάτια των Πελοπιδών.
Η αδελφή σου η Ηλέκτρα μωρό σε έδωσε για να γλιτώσεις
Από το Αίγισθου τα χέρια, όταν το μαύρο δίκτυ του θανάτου σκότωσε τον πατέρα σου, το μυθικό Αγαμέμνονα
Όταν νικητής επέστρεψε από την Τροία.
Είσαι ο πιο πιστός φίλος για αυτό δώσε προσοχή στο σχέδιο, βασίζεται σε ότι μήνυσε ο Φοίβος όταν πήγα στο Μαντείο να τον ρωτήσω. Είναι το τέλειο έγκλημα,
Χωρίς στρατό και άρματα θα κατακτήσω το Άργος.
Ξένος εσύ θα μπεις στο παλάτι και θα πεις πως
2
Ο Ορέστης είναι νεκρός, προσπάθησε να δεις τι γίνεται μέσα. Θα πούμε πως σε αυτή τη στάμνα είναι το καμένο κορμί μου.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Η μάνα μου η Κλυταιμνήστρα έκανε το έγκλημα μαζί
Με τον εραστή της τον Αίγισθο, σκότωσαν τον πατέρα μου
Το θεϊκό Αγαμέμνονα μόλις γύρισε από την Τροία.
Μάταια περιμένω να φανεί ο Ορέστης και μαζί
να πάρουμε εκδίκηση για ο φόνο του πατέρα μας,
μόνο ο Ορέστης μπορεί να φέρει τη λύτρωση.

                       ΑΝΟΙΓΜΑ

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Η ζωή είναι το Ένα και τα Πολλά
Το Ίδιο και το διαφορετικό, το Αυτό και το Άλλο.
Ο χρόνος θέλει την Τέχνη της ζωής για να ανθίσει.

ΗΛΕΚΤΡΑ

Ο χρόνος θέλει αλήθεια και ελευθερία
Για να ολοκληρωθεί, να αποκαλύψει το άνοιγμα.



ΑΝΤΙΓΟΝΗ///////////////

Οι δυο αγαπημένοι μου αδελφοί, ο Ετεοκλής
Και ο Πολυνείκης σκοτώθηκαν έξω από τα τείχη
Της επτάπυλης Θήβας. Ο ένας ο Πολυνείκης έμεινε
3
άταφος και άκλαυτος έξω από τα τείχη της Θήβας,
Ενώ ο άλλος ο Ετεοκλής με διαταγή του Κρέοντα
Θάφτηκε  με όλες τις τιμές όπως αρμόζει σε ένα βασιλιά.
Είναι αδύνατον ο Πολυνείκης να μείνει άταφος,
Θα τον φάνε τα όρνεα, τα τσακάλια, τα σκουλήκια.
Αγαπημένη μου αδελφή, υπέροχη Αντιγόνη
Αυτά είναι σε αντίθεση με τη διαταγή του Κρέοντα,
Τους Νόμους την πόλης και της επιθυμίας των Θηβαίων.
Ισμήνη σκέψου λίγο, αν και αδελφές έχουμε εντελώς ///////
αντίθετη γνώμη, διαφορετικούς χαρακτήρες.
Μην ξεχνάς τι βρήκε τον πατέρα μας το μυθικό Οιδίποδα
Και τη μητέρα μας τη θεϊκή Ιοκάστη.
Εάν φοβάσαι μόνη μου θα συνεχίσω το έργο,
Μόνη μου θα θάψω το νεκρό αδελφό.

Αυτόπτες και Αυτήκοοι
Παράλληλοι και Ίδιοι με την Ιστορία
Αποκαλύπτουμε τη διαφορά,
Το πέρασμα από το Ένα στο Άλλο.

                     ΑΝΤΙΓΟΝΗ

ΦΥΛΑΚΑΣ
Κρέοντα κάποιος έθαψε τον Πολυνείκη
Και έκανε χοές  πάνω στον τάφο,
Παρά τη διαταγή που έδωσες.
Αγνόησε τους νόμους της πόλης και τη θέληση των θεών,
Όμως βρήκαμε ποιος είναι ο ένοχος.
ΚΡΕΟΝ
Θέλουν να με ανατρέψουν
Και να πάρουν την εξουσία.
ΦΥΛΑΚΑΣ
4
Γενναίε Κρέοντα
Αυτή είναι η κόρη που έθαψε το νεκρό.
Μόλις είδε τον τάφο άρχισε να θρηνεί
Χωρίς χρονοτριβή ορμήσαμε πάνω της
Και την πιάσαμε.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Έτσι είναι όπως τα λέει
Μίλησε έχεις τη δυνατότητα
να υπερασπιστείς τον εαυτό σου.
Γνωρίζεις πως η διαταγή είναι θάνατος
Για όποιον παρακούσει και θάψει το νεκρό.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Από πότε οι Νόμοι των Θεών
Είναι κατώτεροι από τους νόμους των ανθρώπων.
Δεν μπορείς να διατάζεις σαν θεός
Αφού άνθρωπος εσύ είσαι ένας θνητός.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Ο θάνατος σε περιμένει για όσα λες και κάνεις.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Μόνο η Θεία Δίκη ορίζει τη ζωή και το θάνατο,
Είμαστε όντα με ελεύθερη βούληση
Να κάνουμε αυτό που νομίζουμε πρέπον, σωστό.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Τώρα θα γνωρίσεις το αληθινό πρόσωπο της εξουσίας.
Είσαι μια ανυπότακτη
Βάλε μυαλό μην τα βάζεις με την εξουσία,
Δεν μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Ο Πολυνείκης ο αδελφός μου
Δεν μπορούσε να μείνει άταφος και άκλαυτος.
Το κουφάρι του ήταν πεταμένο στη γη,
Για να το φάνε τα όρνεα και τα θηρία.
5
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Η διαταγή είναι διαταγή
Αν και παιδί της αδελφής μου
Δεν υπάκουσες το Νόμο,
Δεν μπορώ να κάνω καμιά εξαίρεση.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Οι Νόμοι είναι για να αλλάζουν
Οι πολίτες, οι κοινωνίες διαμορφώνουν
το περιεχόμενό τους ανάλογα με τις συνθήκες.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Ο θάνατος σε περιμένει ότι και πεις
όποια σοφιστεία και αν σκεφτείς, ότι και αν κάνεις.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Δεν έχω τίποτα να χάσω
Ούτε πλούτη ούτε βασιλεία.
Είμαι ελεύθερη να λέω τη γνώμη μου αβίαστα
Χωρίς κανένα συμφέρων.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Μικρή Αντιγόνη
Μα δεν καταλαβαίνεις πως οδηγείσαι στο θάνατο.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Υπάρχει μεγάλη δόξα
Όταν πεθαίνεις για τις Ιδέες και τα πιστεύω σου.


                         ΗΛΕΚΤΡΑ

ΧΟΡΟΣ
ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ
ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ

ΧΡΥΣΟΘΕΜΗ
6
Η μητέρα μας η θεϊκή Κλυταιμνήστρα
Είδε ένα άσχημο όνειρο και τρόμαξε πολύ.
Με διέταξε να πάω στον τάφο του πατέρα μας
Και να βάλω σπονδές.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Αυτή που σκότωσε τον Αγαμέμνονα
Πως μπορεί να αφήσει χοές πάνω στον τάφο του.
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
Άδικα γυρίζεις και λες σε όλη την πόλη
Πως είμαι τυραννική, πολύ σκληρή και άκαρδη.
Ξεχνάς πως σφάξανε το παιδί μου, την Ιφιγένεια
Για χάρη του Μενέλαου λες και αυτός δεν είχε δύο παιδιά.
Ξεχνάς πως ο Αγαμέμνονας
Θυσίασε την κόρη μου στους Θεούς.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Μαζί με τον εραστή σου τον Αίγισθο
Σκοτώσατε τον πατέρα μου,
Όταν θριαμβευτής επέστρεψε από την Τροία.
Χωρίς να το θέλει σκότωσε το ελάφι της θεάς Άρτεμης,
Και αυτή από θυμό κρατούσε το στόλο,
Ζητώντας από τον Αγαμέμνονα
να θυσιάσει την κόρη του την Ιφιγένεια.
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
Έχω μεγάλο φόβο στην ψυχή, βλέπω άσχημα όνειρα
Για αυτό άφησε να κάνω τις θυσίες,
Ώστε δίκαια να κυβερνήσω το Άργος.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Αχ!!! Η δύστυχη τι ακούω
Ζω στην άγρια μοναξιά και αυτή ζητάει χάρες.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ
Μυθική Κλυταιμνήστρα βασίλισσα του Άργους
Φέρνω νέα για σένα και τον άνδρα σου τον Αίγισθο.
7
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
Ξένε λέγε ποια είναι τα νέα
Είμαι γεμάτη αγωνία.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ
Πέθανε ο γιός σου ο Ορέστης
Πέθανε στα ξένα, εξόριστος, φυγάς.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Αχ!! Θεοί
Χάθηκε ο αδελφός μου, το καμάρι μου
Έχασα κάθε ελπίδα για εκδίκηση.
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
Πότε έγινε αυτό
Θέλω να μάθω με κάθε λεπτομέρεια τα γεγονότα.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ
Όλοι μακάριζαν το γιο του Αγαμέμνονα, τον Ορέστη
Στους Δελφικούς Αγώνες, μόλις άρχισαν οι αρματοδρομίες
Οι αρματηλάτες μετά από μερικούς γύρους
Άρχισαν να πέφτουν ο Ένας πάνω στον Άλλον,
Γεμίζοντας το στίβο με συντρίμμια, κραυγές, ουρλιαχτά.
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
Τι έγινε ο Ορέστης, τι απέγινε ο γιος μου ο Ορέστης.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ
Οι μόνοι που έμειναν όρθιοι
Ήταν ο γενναίος Ορέστης και ο υπέροχος Αθηναίος.
Πάνω στην κορύφωση της κούρσας μπερδεύτηκαν
Τα χαλινάρια. Το άρμα ανατράπηκε και ο Ορέστης
Άρχισε να σέρνεται από τα αφηνιασμένα άλογα στο στίβο,
Δεμένος θανάσιμα από αυτά.
Το σώμα έγινε αγνώριστο, πήραν το νεκρό
Και αφού τον περιποιήθηκαν έκαψαν το σώμα.
Φωκαείς έφεραν τη στάχτη για να ταφεί στο Άργος.
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
8
Ο θάνατος του γιου μου σημαίνει
Πως σώζεται η ζωή μου.
Δεν ξέρω αν πρέπει να χαίρομαι ή να λυπάμαι.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Ορέστη –Ορέστη
Αγαπημένε μου αδελφέ
Ο θάνατος ήταν ανελέητος.
Τώρα πρέπει να σκύψω το κεφάλι
Στους φονιάδες του πατέρα μας.

            
                       ΑΝΤΙΓΟΝΗ

ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Αίμονα γιέ μου
Η Αντιγόνη διάλεξε τους πεθαμένους,
Δεν μπορείς να την παντρευτείς.
Καλύτερα να βρεις μια άλλη γυναίκα
Να ανταποκριθεί στις προσδοκίες σου.
ΑΙΜΟΝΑΣ
Πατέρα σεβάσμιε Κρέοντα
Θέλω να φανώ άξιος γιος σου
Αλλά την αγαπώ.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Η Αντιγόνη είναι μια ανυπότακτη
Διάλεξε το θάνατο.
ΑΙΜΟΝΑΣ
Πατέρα άδικα αποφάσισες
Να πεθάνει η δύστυχη κοπέλα.
Έθαψε το νεκρό αδελφό της τον Πολυνείκη,
Τι ποιο σωστό και τίμιο να περιποιέσαι τους νεκρούς.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
9
Άλλες ήταν οι διαταγές
Παράκουσε τους νόμους της πόλης,
Ήξερε πως η ποινή ήταν θάνατος
Για όποιον έκανε το αντίθετο.
Η απόφαση πάρθηκε
για αυτό δεν θα την παντρευτείς.
ΑΙΜΟΝΑΣ
Αυτή τη στιγμή με τα λόγια σου
Με μπήγεις χίλιες μαχαιριές.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Αντιγόνη
Έφθασε η κρίσιμη ώρα.
Είσαι έτοιμη να πεθάνεις;
Μόνη σου αποφάσισες
Πως θα βάλεις τέλος στη ζωή σου.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Μόνη μου παίρνω το δρόμο του θανάτου,
Μόνη μου θα κατέβω στον Άδη, μια ζωντανή νεκρή.
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ
ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ
ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ

ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ
Περήφανοι Θηβαίοι
Και εσύ πολύτροπε Κρέοντα,
Δώστε προσοχή στις προφητείες
Ενός τυφλού γέρου.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Γέρο Τειρεσία
Έγινες πολύ παράξενος τελευταία,
Άφησε τους γρίφους και μίλησε πολύ καθαρά.
ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ
10
Συνετέ Κρέοντα άφησε να θάψουν τον Πολυνείκη
Μην παίζεις με τη φωτιά και το θάνατο.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Ο Πολυνείκης δεν θα θαφτεί στη Θήβα
Ήρθε με στρατό να κυριεύσει την πόλη.
ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ
Με το ζόρι κρατιέμαι να μην μιλήσω.
Μάθε πως το αίμα με αίμα πληρώνεται,
Ο νεκρός με νεκρό όταν άδικα πράττεις.
Η ανυπότακτη Αντιγόνη είναι στη φυλακή,
Και ένας νεκρός βασιλιάς είναι άταφος.
Οι Ερινύες παραμονεύουν στη γωνία
Ακούω θρήνους και μοιρολόγια.
ΚΡΕΟΝΤΑΣ
Μπροστά στην πόλη δεν μπορούσα να δεχτώ τίποτα.
Φεύγω γρήγορα να ελευθερώσω την Αντιγόνη
Μη συμβεί κανένα κακό.
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
Ο Αίμονας ο γιος του Κρέοντα
Σκοτώθηκε με τα ίδια του τα χέρια,
Έδωσε τέλος στη ζωή του.
Η δύστυχη η Αντιγόνη φώναζε πως είναι Αθώα.
ΑΙΜΟΝΑΣ
Κουράγιο-κουράγιο
Αγαπημένη μου Αντιγόνη
Δεν θα σε αφήσω, μαζί θα πεθάνουμε.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ
Έφθασε η ώρα
Ποτέ δεν θα μπορέσω να δω ξανά το φως του ήλιου.
ΟΧΛΟΣ –ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ
Παράκουσες τις διαταγές, έθαψες τον Πολυνείκη
Θάνατος –θάνατος στην Αντιγόνη.
11
                         ΗΛΕΚΤΡΑ

ΧΡΥΣΟΘΕΜΗ
Ηλέκτρα ο αδελφός μας ο Ορέστης
Επέστρεψε στο Άργος.
Είδα νεκρικές προσφορές στον τάφο του πατέρα,
Ποιος άλλος εκτός από τον Ορέστη
Θα έκανε κάτι τέτοιο.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Αχ!!  Αδελφή, ο αγαπημένος μας αδελφός
Πέθανε  στα ξένα, είχε άσχημο τέλος.
Θέλω μαζί να σκοτώσουμε τον Αίγισθο,
Ο Ορέστης πάει πέθανε.
ΧΡΥΣΟΘΕΜΗ
Γυναίκα εσύ μικρή και αδύναμη
Είναι δυνατόν να τα βάλεις με την εξουσία.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Άνθρωποι –άνθρωποι
Να βλέπατε πως τα μάτια μου μεγάλωσαν
Και έγιναν ένα από το κλάμα.
ΟΡΕΣΤΗΣ
Αργίτισσες γυναίκες
Ποιο είναι το παλάτι του βασιλιά Αίγισθου
Που μένει η βασίλισσα Κλυταιμνήστρα.
ΧΟΡΟΣ
Αυτό που βλέπεις μπροστά σου.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Ξένε γιατί ήρθες
Ποιος είναι ο σκοπός σου.
ΟΡΕΣΤΗΣ
Δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις,
Τι θέλεις να μάθεις.
12
Το δοχείο έχει μέσα τη στάχτη του Όρέστη.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Θέλω να κρατήσω στα χέρια μου
Τούτο το ιερό σάβανο.
Ο αγαπημένος μου αδελφός ο Ορέστης είναι νεκρός
Αγόρι μου έφυγες άκλαυτος και αστόλιστος.
Αυτή την ώρα πεθαίνω μαζί με τον πατέρα μου
Και τον αδελφό μου.
ΟΡΕΣΤΗΣ
Δεν αντέχω άλλο να τη βλέπω δυστυχισμένη,
Θα τα πως όλα, εσύ είσαι η Ηλέκτρα,
Καημένη μου τα πάθη σου τελειωμό δεν έχουν.
Μην κλαις το νεκρό αδελφό σου
Οι στάχτες είναι ψεύτικες, δεν είναι του Ορέστη,
Είναι ζωντανός.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Τι άλλο θα ακούσω, που είναι
Γιατί παίζεις μαζί μου.
ΟΡΕΣΤΗΣ
Είναι αυτός που βλέπεις
Εδώ μπροστά σου.
Να δες το δακτυλίδι του πατέρα μας
Αυτό πρέπει να σε πείσει.
ΗΛΕΚΤΡΑ- ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ
Αχ!! Ψυχή μου
Ήρθες όταν δεν σε περίμενα,
Ήρθες επιτέλους
Έφθασε η εκδίκηση του Ατρείδη.
Η μαύρη η σκύλα η Κλυταιμνήστρα
Μαζί με τον εραστή της τον Αίγισθο,
Σκότωσαν τον Αγαμέμνονα.
ΟΡΕΣΤΗΣ
13
Πρόσεχε Ηλέκτρα
Μην μας ακούσουν και ανατραπούν τα σχέδια.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Ορέστη είμαι μαζί σου
Θα κάνω ότι μου πεις
Για να πετύχουμε το στόχο μας.
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ
Αίγισθε άνδρα μου
Με σφάζουν τα παιδιά μου.
Γιέ μου Ορέστη μάνα σου είμαι
Λυπήσου με δεν έχεις ψυχή.
ΗΛΕΚΤΡΑ
Όταν μαζί με τον εραστή σου
Σφάξατε τον πατέρα μου, τον Αγαμέμνονα
Δεν τον λυπηθήκατε καθόλου.
ΟΡΕΣΤΗΣ
Ω!!! θεοί
Η εκδίκηση του Ατρείδη μένει ανεκπλήρωτη,
Αδελφή καλή μου Ηλέκτρα
Προδοθήκαμε-προδοθήκαμε.
Η μαύρη η σκύλα θα μείνει ζωντανή
Και ο ανόσιος ο Τύραννος ο Αίγισθος
Θα χαίρεται τη βασιλεία

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
ΑΥΤΗ ΕΊΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ.
14


ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΕΣΗΣ