Κυριακή 16 Μαρτίου 2014

ΟΙΔΙΠΟΔΕΣ ΤΥΡΑΝΝΟΙ ΟΠΕΡΑ

             ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΕΣΗΣ


                       

OIΔΙΠΟΔΕΣ ΤΥΡΑΝΝΟΙ







             

                     ΟΠΕΡΑ

1





ΟΙΔΙΠΟΔΕΣ ΤΥΡΑΝΝΟΙ

ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ

ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 1    
       ΣΚΗΝΗ 1

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Η άναρχη θάλασσα του Πανχρόνου
Αποκαλύπτει το φως το Άκτιστο του Κόσμου.

ΧΟΡΟΣ

Πορφυρή και κυανή μαζί
Πράσινη και χρυσαφί.

 ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Το άνοιγμα
Το άνοιγμα
2







ΧΟΡΟΣ

Κατάγεται απ’ τους κύκλους της γέννησης
 Και του θανάτου.
Διάφανο κι άυλο έχει την ηλικία Σύμπαντος
Χωρίς σκιές και θάνατο.
Έχει τα χρώματα της κυανής θάλασσας
Και του σπασμένου Όστρακου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Αγαπημένη μου
Αντιγόνη
Σε ποια χώρα φθάσαμε τώρα
Ποια  χώρα θα δεχθεί τον τυφλό σου πατέρα.
Αχ!! κόρη κόρη μου
Παιδί  ανόσιου Γονιού
Άδικα περιπλανιέσαι μαζί μου στα ξένα.
3






ΧΟΡΟΣ

Τραγούδησε μικρή Αντιγόνη
Τραγούδησε στον άνεμο
Γιατί μόνο ο άνεμος θα σε πετάξει.
Τραγούδησε στον  φως
 Γιατί μόνο το φως θα σε μεταμορφώσει.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Άρχισε η απόλυτη βασιλεία του φωτός .
Έσβησε ο ήλιος έσβησε
Χάθηκε ο ουρανός.
Η ψυχή μου μια ρευστή διαφάνεια
Που χάνεται στα βάθη του χάοσμου

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Η απόλυτη βασιλεία του φωτός.
4




ΟΙΔΙΠΟΥΣ Β

Να που τώρα είμαι ελεύθερος
Και δεν φοβάμαι Θάνατο.
Να που τώρα μπορώ να σας μιλήσω
Για τους αέναους κύκλους της μετα-Ιστορίας
Που εξουσιάζουν την πόλη Νύχτα μέρα.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ Β

Να που τώρα μπορώ να σας μιλήσω
για το άνοιγμα του μεταθανάτου.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ Β

Οι άνθρωποι κρατάνε τη ζωή τους στα χέρια τους
Αυτοί καθορίζουν τη Μοίρα τους.
5





ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Καλέ μου Πατέρα
Κάνε κουράγιο φθάσαμε στην πόλη
Του πανχρόνου.
Φθάσαμε στην πόλη όπου οι άνθρωποι
Σκέφτονται και πράττουν ελεύθερα.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΊ

Τραγούδησε μικρή Αντιγόνη
Τραγούδησε

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Οι μνήμες ταξιδεύουν με το φως
Διαλύοντας τα σκοτάδια της Τυραννίας.
Ο Έρωτας του κόσμου είναι αλήθεια κι ελευθερία
Θεϊκό άνοιγμα που κυριεύει την ψυχή.
6
////////////////////////

Άρχισε ο Θηβαϊκός κύκλος του μεταθανάτου.
24





ΧΟΡΟΣ

Ένα ατέλειωτο Μοιρολόι ακούγεται πάνω
Απ’ τη Θήβα, φθάνει ίσαμε τον ουρανό.
Ένας ατέλειωτος Λυγμός
Ένας σπαραχτικός Θρήνος που συγκλονίζουν
Τις ψυχές.
Ο λοιμός θερίζει την πόλη.

ΧΟΡΟΣ

Άρχισε ο Θηβαϊκός Κύκλος του χρόνου
Πορφυρή αυγή που σμίγει με το σκοτάδι
Της αβύσσου,
Γέμισε ο Άδης νεκρούς.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Τι ουρλιαχτά είναι αυτά
Ο  πόνος βασιλεύει παντού
Ο άγριος θάνατος.
25



ΙΕΡΕΑΣ

Πάνσοφε Οιδίπου ήρθαμε να σε ρωτήσουμε
Πως θα σωθεί η πόλη.
Κάνε το θαύμα σου όπως άλλοτε
Έκανες με τη σκύλα τη Σφίγγα.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Θηβαίοι
Θα κάνω ότι μπορώ.
Συγκλονίζεται η ψυχή μου απ’ το κακό
Που μας βρήκε.

ΧΟΡΟΣ

Κάτι πρέπει να γίνει γρήγορα

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Η ψυχή μου είναι μια παλλόμενη Χορδή
26



που παίζει το Μοιρολόι του χαμού
Και της ολικής Εξαφάνισης.
Η ψυχή μου μια βαθιά τρύπα του μεταθανάτου
Που μέσα της χωράει  ο θρήνος της πόλης.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ Β

Τι δεν θα έδινα να μην ακούσω
Αυτά που άκουσα.
Να μην συμβούν τόσα τρομερά γεγονότα.

ΧΟΡΟΣ

Ποιος είναι ο χρησμός.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Ο Φοίβος ζητάει να φύγει το μίασμα
Που μολύνει την πόλη.
Αλλιώς το αίμα
Θα πληρωθεί με αίμα.
27



ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Ποιοι ευθύνονται.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Αυτοί που σκότωσαν τον Λάιο
Όταν προσκυνητής πήγαινε στο Μαντείο.

ΧΟΡΟΣ

Ληστές σκότωσαν τον Λάιο
Και τη συνοδεία Του.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Μπροστά σ΄όλους
Θα αποκαλύψω τους ενόχους
Γιατί μπορεί να πάθω τα ίδια.

ΧΟΡΟΣ
28
//////////////////////////////////////////////
ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Ποιος σκότωσε το Λάιο του Λάβδακου.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ Β

Ο πατέρας μου πρότεινε πως
Όποιος ήταν ένοχος,
Εάν φανερωνόταν εκείνη τη στιγμή
Θα του χάριζε τη ζωή.
30




ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Εάν είναι από άλλη χώρα
Πρέπει να μας το πει.
Εάν είναι Θηβαίος
Πρέπει να μπει σε απομόνωση,
Μη φοβηθείτε να τον αποκαλύψετε.

ΧΟΡΟΣ – ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ

Η Θεία Δικαιοσύνη μπορεί να φανερώσει
Τον ένοχο,
Μπορεί να δείξει τα δάκρια του χρόνου.
Ο μάντης Τειρεσίας μπορεί να μας πει
Καθαρά και ξάστερα
Ποιος είναι ο φονιάς του Λάιου.

ΧΟΡΟΣ

Λένε πως κάποιος οδοιπόρος
Σκότωσε τον Λάιο.
31



ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Ποιος σκότωσε τον Λάιο.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Να έρχεται ο μάντης του Θεού.

ΧΟΡΟΣ

Έχει προστάτη και Σωτήρα το Φοίβο.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Μπορεί να δει στο άνοιγμα του μεγάλου χρόνου
Το παρελθόν το παρόν και το μέλλον.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ Β

Ο Δύστυχος ο πατέρας
Πόσο ήθελε να βρει τους φονιάδες του Λάιου.
32



Πόσο ήθελε να απαλλάξει τη Θήβα από το κακό.


ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Μάντη Τειρεσία
Σε φωνάξαμε να αποκαλύψεις τον ένοχο,
Για να σωθεί η πόλη
Και  να δικαιωθεί ο νεκρός.

ΤΕΙΡΕΣΊΑΣ

Γνωρίζω την αλήθεια
Αλλά δεν μπορώ να την πω.
Ζω μεγάλο δράμα.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Πες μας μη φοβάσαι.
33





ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ

Θα προκαλέσει μεγάλο κακό.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ Β

Πόσο ήθελα να αποκαλύψω τον ένοχο
Πόσο σπαράσσονταν η ψυχή μου
Που έβλεπα τον Τειρεσία δισταχτικό.

ΧΟΡΟΣ

Έστησε ο θάνατος χορό μέσα στη Θήβα.
Η Ειμαρμένη -η Ειμαρμένη
Και ποιος την εξουσιάζει.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Μίλα δύστροπε γέρο
Κάποιον κρύβεις
Θα  φωνάξω τους φρουρούς.
34



ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ

Καλύτερα να μην μιλήσω
Καλύτερα να γυρίσω πίσω.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Τειρεσία
Όλοι από σένα περιμένουν
Να πεις την αλήθεια.

ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ

Θα βρω τον μπελά μου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Γέρο ξεκούτη άδικα μας βασανίζεις.

ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ
Η αλήθεια είναι σκληρή.
35
////////////////////////////

ΧΟΡΟΣ

Όλα είναι σπουδαία ένα χάδι στα μαλλιά
Ένα θεϊκό βλέμμα, μια επανάσταση
Ένας ανεπανάληπτος Θάνατος,
Ή η αποθέωση του Λόγου
Όταν η ένωση των σωμάτων γεννάει άστρα.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Ποιος είναι ο χρησμός
Τι λέει γιατί φοβάσαι Οιδίπου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Ο Απόλλων είπε πως θα πάρω γυναίκα
Τη μητέρα μου κάνοντας παιδιά Μαζί της
Και πως θα σκοτώσω τον πατέρα μου.
61



Γι αυτό έφυγα απ’ την Κόρινθο
Να μην συμβεί το Μοιραίο.

ΧΟΡΟΣ

Την Τύχη κανείς δεν εξουσιάζει.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Υπέροχε βασιλιά Οιδίπου
Μάθε πως δεν είσαι παιδί του Πόλυβου
Και της Μερόπης.
Άδικα στεναχωριέσαι
Μπορείς άφοβα να γυρίσεις στην Κόρινθο
Και να αναλάβεις το βασίλειο.

ΧΟΡΟΣ

Λέγονται φοβερά Πράγματα.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
62



Οι γονείς σου δεν είναι οι γονείς που φοβάσαι.
Εγώ ο ίδιος σ’ έδωσα σ’ αυτούς νεογέννητο                        
Είσαι θετός γιος τους.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Που με βρήκες.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Για καλή μου τύχη σε βρήκα στον Κιθαιρώνα
Ήμουν βοσκός και φύλαγα τα κοπάδια
Σ’ έσωσα από βέβαιο θάνατο.

ΧΟΡΟΣ

Η ώρα των μεγάλων Αποκαλύψεων.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
Δες τις κλειδώσεις των ποδιών σου
Για να καταλάβεις.
63



Ήταν τρυπημένες με σφυριά για αυτό
Σε φωνάζουν Οιδίπου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Πες μου Άνθρωπε μου
Ποιος το έκανε Αυτό.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Ο βοσκός που σ’ έδωσε σε μένα
Αυτός γνωρίζει είναι ένας από τους δούλους
Του Λάιου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Ζει ή πέθανε.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ Β

Καημένε πατέρα τι σε περιμένει
64



Ανελέητη αποκαλύπτεται η αλήθεια.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Ποιος Θηβαίος
Ποιος γνωρίζει το βοσκό.

ΙΟΚΑΣΤΗ

Μη δίνεις σημασία Βασιλιά μου
Μη ψάχνεις άλλο την αλήθεια
Γιατί θα πέσει πάνω σου και θα σε συντρίψει.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Θέλω να μάθω
Ποια είναι η γενιά μου.

ΙΟΚΑΣΤΗ

Οιδίπου σε ικετεύω
65



Σε παρακαλώ μ’ όλη μου την ψυχή
Μη συνεχίζεις άλλο στο λέω για καλό σου.
Μακάρι ποτέ να μην μάθεις την αλήθεια
Για το ποιος Είσαι.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ

Ας πάει κάποιος να φωνάξει το βοσκό.

ΙΟΚΑΣΤΗ

Δεν ξέρω τι να κάνω
Μεγάλο κακό με βρήκε.

ΧΟΡΟΣ

Η Ιοκάστη συγκλονισμένη μπήκε μέσα στο σπίτι
Έφυγε αλαφιασμένη.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ
Έχω την τύχη με το μέρος μου
66

////////////////////////////////

Όλα έγιναν από τύχη
Χωρίς να το ξέρω.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ Β

Δόλιε πατέρα
Πόσο άδικα ανακάλυψα
Πως είμαι κόρη κι αδερφή σου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ Β

Αντιγόνη Καλή μου
Μικρή μου Αντιγόνη
Πως μπόρεσες
Και το άντεξες.

ΧΟΡΟΣ

Φοβερά πράγματα συμβαίνουν.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ
76



Η Ιοκάστη είχε οικτρό Τέλος.
Σ’ έξαλλη κατάσταση μπήκε μέσα φωνάζοντας

  << Ιοκάστη >>

Αλί και τρις Αλί
Η συφοριασμένη, η κακομάνα
Η σκύλα έκανα παιδιά με τα παιδιά μου,
Είχα άνδρα και πατέρα των παιδιών μου
Το γιο μου,
Που ήταν αδερφός τους.

ΧΟΡΟΣ

Δεν φταίνε τα παιδιά
Δεν φταίει η Αντιγόνη, η Ισμήνη
Ο Ετεοκλής κι ο Πολυνείκης.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Το ουρλιαχτό της συγκλόνισε τη Θήβα.
77



Τρέχοντας μπήκε μέσα ο Οιδίποδας
Σπάραζε και βογκούσε σαν άγριο θηρίο.
Μάταια έψαχνε την Ιοκάστη τη μάνα του
Και γυναίκα του.
Φώναζε τόσο που σκιάχτηκαν ως και τα δένδρα
Κρύφτηκαν τα πουλιά,
Όλη η πλάση παρακολουθούσε με κομμένη
Την ανάσα.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Άνδρας και γιος της μάνας του.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Βρήκε τη γυναίκα του και μητέρα του την Ιοκάστη
Πεσμένη στο πάτωμα μ’ ένα σπαθί καρφωμένο
Στην κοιλιά.

ΧΟΡΟΣ
78




Συγκλονίστηκε η Θήβα
Απ’ τις φωνές του θανάτου.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Η Ιοκάστη
Όταν σταμάτησε να κλαίει
Να καταριέται και να ξεσχίζει τα ρούχα της.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ Β

Αχ!! δύστυχη Μανούλα
Οικτρό τέλος είχες
Δεν άντεξες τόση συμφορά.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Κοίταξε γύρω στο άδειο παλάτι
Πήρε βαθιά ανάσα και μ’ όση δύναμη
Είχε έμπηξε το σπαθί μέσα στα σπλάχνα της.
Έμεινε όρθια αρκετή ώρα ώσπου ξεψύχησε.
79



Μαχαιρωμένη πέρασε τις πύλες του ανοίγματος
Μέσα στην αχλή του ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΙΟΥ
Μια άλλη ρευστή Διαφάνεια.

ΧΟΡΟΣ

Ο ατέλειωτος χορός του θανάτου
Το ατέλειωτο Τέλος του Μεταθανάτιου.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Μόλις ο Οιδίπους είδε την Ιοκάστη νεκρή
δεν άντεξε και άρχισε να κλαίει πικρά.
Δεν άντεξε και άρχισε να χτυπιέται
Και να καταριέται φωνάζοντας
Ακατάληπτα λόγια.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Η τρέλα του θανάτου.
80




ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Δεν άντεξε ο μέγας Οιδίπους
Και πάνω στη μεγάλη του Απελπισία
Έμπηξε τα δάχτυλα στα μάτια του,
Και τα ξερίζωσε με τα ίδια του τα χέρια.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

Η δύναμη της εξιλέωσης.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Συγκλονισμένος πέταξε τους βολβούς στο πάτωμα,
Ποτάμι άρχισε να τρέχει το αίμα
Λούζοντάς τον Ολόκληρο είπε εκστασιασμένος.

<< Οιδίπους>>
Τώρα  φεύγω
για την απέραντη
χώρα του Σκότους
81



τώρα φεύγω
για την απέραντη
χώρα του θανάτου

κανείς
δεν θα μπορέσει
να μ’ αγγίξει

ώσπου να βρω
το φως το Άκτιστο
του κόσμου.

ΟΙΔΙΠΟΥΣ Β

Ούτε κι εγώ κατάλαβα
πως το έκανα
Που βρήκα τη δύναμη.
Πως έβγαλα τα μάτια μου
με τα ίδια μου τα χέρια.
82





ΧΟΡΟΣ

Ο βασιλιάς τρελάθηκε
Ιδού ο άνθρωπος
Που  σκότωσε τον πατέρα του.
Ιδού ο άνθρωπος
Που σκότωσε τη μητέρα του
Και έκανε παιδιά μαζί της.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ

Άρχισε η Αιώνια μοναξιά της εξορίας
Είναι ένας Ερχόμενος
Που έρχεται και φεύγει.

ΧΟΡΟΣ

Άρχισε η μεγάλη φυγή προς τα μπρος
Τυφλός θα γυρίζει στα ξένα.

ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ
83



Τέτοιο τέλος δεν θα ευχόμουν σε κανέναν
Τέτοιο θέαμα δεν είδε ξανά  Άνθρωπος.