Δευτέρα 16 Ιουλίου 2012



THEATER MARIA CALLAS



NIKOS KOLESIS


THEATER




MARIA CALLAS




ONE GREEK MYTH




THEATER



ΣΚΗΝΗ 4


ΛΟΝΔΙΝΟ
ΚΟΒΕΝ ΓΚΑΡΝΤΕΝ

ΤHE LAST PAGES 

95








Ο Σερ Τζον Τούλι , ο γενικός διευθυντής της Βασιλική Όπερας
του Λονδίνου, πολύ καλός φίλος της Κάλλας, η Μαρία Κάλλας,
Ο σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι, η Ελένη Δούκα περίμεναν
με αγωνία στα παρασκήνια του θεάτρου.
Η μεγάλη Ντίβα έδινε την τελευταία παράσταση της καριέρας της
Γι αυτό όλοι ήταν πολύ συγκινημένοι.

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Βλέπεις Τζον πως είχα δίκιο.
Η Τόσκα έχει μεγαλείο
Είναι ένας πραγματικός ρόλος για το τέλος,
Κι όχι η Σαντούτσα που πρότεινες.
Βέβαια ο Πλάθιντο Ντομίνκο είναι μεγάλος τενόρος

ΣΕΡ ΤΖΟΝ ΤΟΥΛΙ- ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΚΟΒΕΝ ΓΚΑΡΝΤΕΝ

Νόμιζα πως θα ήταν καλύτερα για Σένα

Το έργο έχει απαιτήσεις.

ΦΡΑΝΚΟ ΤΖΕΦΙΡΕΛΙ – ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

Η Τόσκα κάνει ότι κάνει από έρωτα
Για τον Μάριο.
Υποκρίνεται στον Σκάρπια,
Να πάρει την έγκριση
Κι έπειτα τον σκοτώνει.

ΣΕΡ ΤΖΟΝ ΤΟΥΛΙ

Τι άδολη αγάπη
Όταν έμαθε πως ο Μάριο
Σκοτώθηκε από το απόσπασμα,
Έπεσε στα νερά του Τίβερη.
96







ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Η παράσταση άρχισε
Θα είμαστε στα παρασκήνια
Για ότι χρειαστείς

ΣΕΡ ΤΖΟΝ ΤΟΥΛΙ

Μαρία για σένα κάνω μια εξαίρεση
Θα είμαι εδώ μαζί σου.

Η αίθουσα ήταν κατάμεστη, έβαλαν επί πλέον καρέκλες.
Η Μαρία Κάλλας τραγουδούσε περίφημα με κάποιες δυσκολίες
Μα το κοινό ανταποκρινόταν θερμά.

ΣΚΗΝΗ

ΤΟΣΚΑ
ΤΟΥ ΤΖΙΑΚΟΜΟ ΠΟΥΤΣΙΝΙ- ΤΟ ΤΕΛΟΣ

ΤΟΣΚΑ- ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Επάνω Μάριο γρήγορα
Έλα γρήγορα

Σκύβει κάτω να βοηθήσει τον Μάριο
Να σταθεί στα πόδια του.
Λαχανιάζει από τον τρόμο,
Μένει κατάπληκτη όταν βλέπει τα χέρια της.

Μάριο – Μάριο

Γονατίζει κι αφαιρεί γρήγορα το μανδύα,
Πηδάει στα πόδια, χλωμή και τρομοκρατημένη.
Νεκρός – Νεκρός
97






Με αναφιλητά ρίχνεται στο σώμα του Καβαραντόσι

Ο Μάριο νεκρός
Νεκρός όπως αυτό
με αυτό τον τρόπο – με αυτό τον τρόπο

Από την αυλή κάτω από το στηθαίο,
Και το κλιμακοστάσιο ακούγονται οι φωνές
Του Σπολέτα, του Σκιαρόνε και των στρατιωτών.

ΤΑΡΑΓΜΕΝΕΣ ΦΩΝΕΣ

Μαχαίρωσαν τον Σκάρπια
Η γυναίκα είναι η Τόσκα!!!
Μην αφήσετε να ξεφύγει

Ο Σπολέτα ορμά από το κλιμακοστάσιο
Και πίσω του ο Σκιαρόνε φωνάζοντας για την Τόσκα.

ΣΚΙΑΡΟΝΕ

Εκεί είναι

ΣΠΟΛΕΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΣΚΑ

Θα πληρώσεις για τη ζωή του
Πολύ ακριβά

Η Τόσκα αναπηδά στα πόδια της
Και ωθεί τον Σπολέτα βίαια απαντώντας

ΤΟΣΚΑ

Με το δίκιο μου

Ο Σπολέτα πέφτει πίσω από την ξαφνική ώθηση,
98






Κάνει ένα άλμα και πηδάει πάνω από το πρεβάζι
Φωνάζοντας

Ω!! Σκάρπια ενώπιον του Θεού

Ο Σκιαρόνε και οι στρατιώτες τρέχουν βιαστικά
Προς το στηθαίο, κοιτάζουν προς τα κάτω.
Ο Σπολέτα στέκεται χλωμός και ζαλισμένος.

Όλοι μαζί οι θεατές του Κόβεν Γκάρντεν σηκώθηκαν όρθιοι,
Χειροκροτούσαν και φώναζαν.

Η Ντιβίνα – Η Ντιβίνα

Τα λουλούδια έπεφταν βροχή στη σκηνή

ΌΛΟΙ ΜΑΖΙ

Μπράβο – μπράβο

Οι Λονδρέζοι πετούσαν τα προγράμματα, τα καπέλα,
Οι πιο θερμοί ανέβηκαν στη σκηνή να αγκαλιάσουν την Κάλλας.

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ- ΜΟΝΟΛΟΓΕΙ ΔΑΚΡΥΣΜΈΝΗ- ΥΠΟΚΛΙΝΕΤΑΙ

Νιώθω πολύ ευτυχισμένη
πολύ όμορφα.
Δεν περίμενα το τελευταίο Αντίο
Να είναι τόσο συγκλονιστικό.
Αντίο – αντίο
Φίλοι μου για πάντα.

Μόλις μπήκε στα παρασκήνια, η Ελένη Δούκα φώναξε

ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ
99







Μαρία πιο ωραίο Τέλος
Δεν θα μπορούσες να φανταστείς.
Είσαι πανέμορφη
Λάμπεις ολόκληρη

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Ευχαριστώ
Νιώθω τέτοια χαρά.
Τζον σε σένα το οφείλω
Και τους Άγγλους φίλους.



ΣΚΗΝΗ 5

Ο Λεονίτ Μπερστάιν, διευθυντής ορχήστρας, ο Σερ Τζον Τούλι,
Ο Τζον Αρτοίν και η Ελένη Δούκα συζητούσαν στο σπίτι της Κάλλας
Στο Παρίσι. Πήγαν να δουν τι κάνει η μεγάλη Ντίβα.
Η Μπρούνα σερβίρισε καφέ στους καλεσμένους
ενώ ο Φερούτσιο τακτοποίησε τα ρούχα


ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Μαρία Αγάπη μου
Ζεις πολύ μοναχικά
Κυριεύτηκες από τη θλίψη του χαμού
Του Ωνάση.
Για σύνελθε

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Νιώθω χαρούμενη, ευτυχισμένη
Όταν είμαι με φίλους
100







ΣΕΡ ΤΖΟΝ ΤΟΥΛΙ

Δεν είναι λύση αυτή
Μην αφήνεσαι – κάνε κάτι

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Ότι κι αν προσπάθησα δεν πήγα καλά,
Πρώτα η σκηνοθεσία στο Τεάτρο Ρέτζιο στο Τορίνο,
Η περιοδεία με τον Ντι Στέφανο εξελίχθηκε
Σε άσχημο καυγά.
Χωρίσαμε λέγοντας βαριές κουβέντες.
Χάνω σιγά – σιγά τη φωνή μου
Είναι πολύ σκληρό.

ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Το γνώριζες από καιρό
Γιατί άφησες να σε πάρει κάτω.
Διαχειρίσου το σωστά ζώντας με αυτό
Έχεις και άλλες επιλογές

ΛΕΟΝΙΤ ΜΠΕΡΣΤΑΙΝ

Πήγαινε έξω – διασκέδασε
Βρες κάποιον

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Έχω την τηλεόραση, τα σκυλιά μου
Πηγαίνω σινεμά
Ακούω τους δίσκους μου


ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ
101







Όλη μέρα κάθεσαι μέσα
Και βλέπεις τηλεόραση.
Μαρία δεν με προσέχεις
Παίζεις συνέχεια με το τηλεχειριστήριο.

Κάνει να φύγει

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Κάθισε μη φεύγεις
Που θα πας.
Να το παρατάω
Μη μ’ αφήνεις μόνη

ΤΖΟΝ ΑΡΤΟΙΝ

Σου χαρίστηκε μια θεϊκή φωνή,
Ομορφαίνεις τον κόσμο με τα τραγούδια σου,
Επηρεάζεις τους ανθρώπους.

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Καλέ μου Τζον
Έκανες πως δεν άκουσες.
Χάνεται η φωνή μου
Κι αυτό με τρομάζει.
Τι είμαι χωρίς αυτήν- ένα Τίποτα-
Έχασα τον έλεγχο,
Ανατρέπεται όλη η ζωή μου.

ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Προδίδεις τον εαυτό σου
Όταν εγκλωβίζεσαι στο μύθο της Κάλλας.
Ελευθερώσου
Η φυγή προς τα μπρος είναι ο μόνος δρόμος.
102






ΛΕΟΝΙΤ ΜΠΕΡΣΤΑΙΝ

Μπορείς να διδάξεις,
Πως ήταν η εμπειρία στο Τζουλιάρντ.
Έλα μαζί μου στη Βιέννη
Ο κόσμος σε λατρεύει

ΤΖΟΝ ΑΡΤΟΙΝ

Τίποτα – θα πάμε μαζί στην Αμερική
Δεν σ’ αφήνω μόνη σε αυτό το χάλι

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Αγαπημένοι μου φίλοι
Με συγκινήσατε αφάνταστα
Θα βάλω τα κλάματα.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ τι κάνατε.

ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Κάνεις σαν μικρό παιδί
Είμαι εδώ πάντα δίπλα σου

Αγκαλιάζονται και φιλιούνται

Οι φίλοι της Μαρίας σηκώθηκαν να φύγουν,
Η Ντίβα αντέδρασε – δεν τους άφηνε.
Με χίλια ζόρια αποχαιρέτησαν την αγαπημένη τους φίλη

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ
ΤΗΣ
ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΛΑΣ

ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΖΟΡΖ ΜΑΝΤΕΛ
ΑΡΙΘΜΟΣ 36
ΠΑΡΙΣΙ
103





Η Μαρία Κάλλας μιλάει εκστασιασμένη,
Σκοντάφτει - παραπατάει
Με δυσκολία πιάνεται από τα έπιπλα του σπιτιού.

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Ακούω υπέροχες μουσικές
Έρχονται από έξω,
Casta Diva
Non posso…. Non poss
Addio – Addio
Del passato,
Μπρούνα – Μπρούνα
Φερούτσιο- Φερούτσιο

ΜΠΡΟΥΝΑ

Κυρία καθίστε
Τι πάθατε.
Καλέ εσείς παραληρείτε
Έφερα φρέσκο χυμό

ΧΟΡΟΣ

Οι ηρωίδες ζωντανεύουν
Σε καλούν και σε φωνάζουν

ΜΠΡΟΥΝΑ

Ο καφές είναι ζεστός- ζεστός
Όπως τον πίνετε.
Κυρία τι πάθατε
Αχ!! θεέ μου
Φερούτσιο- Φερούτσιο
Βοήθεια- βοήθεια
104







Η Μαρία Κάλλας σωριάστηκε στο πάτωμα

ΜΠΡΟΥΝΑ

Μαρία – Μαρία
Τι έχεις - κατατρόμαξα

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Θα μου περάσει- δεν είναι τίποτα.
Ζαλίστηκα λίγο κι έπεσα κάτω.
Είδα το χάρο κατάματα για μια στιγμή,
Φοβήθηκα τρομερά.
Οι Ερινύες φώναζαν τρομακτικές
Γύρισαν το μυαλό μου,
Με μιας βρέθηκα Αλλού.

ΜΠΡΟΥΝΑ

Είσαι καλά τώρα δόξα τω Θεώ
Σήκω αργά-αργά

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Ουράνιο φως πλημμύρισε το σπίτι
Αιωρείται εκτυφλωτικό

ΧΟΡΟΣ

Το Φως – το Αχειροποίητο-

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Με μια απίστευτη ταχύτητα είδα
Όλες τις διαστάσεις του χρόνου
105







ΧΟΡΟΣ

Ο Άλλος κόσμος
Αυτός που δεν ξέρουμε
Κι όμως είναι εδώ παρόν

ΜΠΡΟΥΝΑ

Φερούτσιο – Φερούτσιο
Τρέξε γρήγορα.
Αχ! τι κάνεις – αργείς

Ο Φερούτσιο έρχεται τρέχοντας

ΜΠΡΟΥΝΑ

Έλα πιάσε να βάλουμε την Κυρία
Στο κρεβάτι

ΦΕΡΟΥΤΣΙΟ

Πω! Πω! Αναπνέει με δυσκολία
Έγινε πιο κίτρινη κι από κρίνο.

ΧΟΡΟΣ

Το τελευταίο Αντίο

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Αντίο – Αντίο
Αγαπημένη Μπρούνα
Φερούτσιο ευχαριστώ
Κάνατε τόσα πολλά

ΜΠΡΟΥΝΑ
106






Μελάνιασαν τα χείλη
Γρήγορα πάρε το γιατρό- τι περιμένεις

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Αντίο – Αντίο
Το τέλος έρχεται τόσο γρήγορα.
Ξαφνικά όσα έζησα
πέρασαν από το μυαλό μου.
Φέρνουν τη Λύτρωση,
Την ΚΑΘΑΡΣΗ της ψυχής.
Αρίστο μ’ ακούς
Σ΄ αγάπησα αληθινά,
Ποτέ δεν το κατάλαβες

ΜΠΡΟΥΝΑ

Σιγά μην ταράζεσαι
Έρχεται ο γιατρός
Κάνε υπομονή.
Το τηλέφωνο του Αμερικανικού Νοσοκομείου
Δουλεύει συνέχεια,
Δεν μπορώ να πιάσω γραμμή

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Μπρούνα θέλω κάτι
Να βρέξω τα χείλη μου
Στέγνωσαν.
Να βλέπεις - η μπόρα πέρασε
Νιώθω καλύτερα.
Ανοίξτε τα παράθυρα και τις κουρτίνες
Να μπει καθαρός αέρας, άπλετο φως.
Η Νόρμα, η Βιολέτα, η Μήδεια , η Τόσκα
Ήρθαν όλες μαζί.
Φαίνονται τόσο χαρούμενες
Είναι ευτυχισμένες.
107





Η Μπρούνα δίνει λίγο νερό στη Μαρία
Ενώ ο Φερούτσιο παίρνει τηλέφωνο στο Νοσοκομείο.

ΦΕΡΟΥΤΣΙΟ

Το τηλέφωνο του γιατρού δουλεύει συνεχώς
Χάνουμε χρόνο
Μάταια προσπαθούμε

ΧΟΡΟΣ

Άγγελοι Κυρίου
Άνοιξαν τις Πύλες του Παραδείσου

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Όλα είναι Φως
Αγέρωχη καλπάζω πάνω σε λευκό άλογο
Σε απέραντα πεδία Ελευθερίας

ΜΠΡΟΥΝΑ

Τι ακούω θεέ μου
Βοήθησέ μας.
Φερούτσιο το γιατρό- το γιατρό
Γιατί αργεί
ο χρόνος μοιάζει αιώνιος

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Οι Ερινύες φεύγουν κυνηγημένες
Φωνάζουν αλλοπαρμένες
Αλλάζοντας διαρκώς μορφές


ΜΠΡΟΥΝΑ
108






Μαρία – Μαρία
Πονάς μίλα μου
Τι έχεις

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Τρίψε λίγο εδώ - πίσω στην πλάτη,
Ο πόνος τρυπάει τα σωθικά μου.

Η Μπρούνα πηγαίνει πιο κοντά
και τρίβει την πλάτη της Μαρίας ανακουφίζοντας τον πόνο.

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Ό έρωτας – Ο έρωτας
Πλήγωσε θανάσιμα την ψυχή μου

ΧΟΡΟΣ

Άνθρωποι – άνθρωποι
Τι κάνατε-

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Ζω το θάνατό μου
Βλέπω να έρχεται ανελέητος
Δεν υπάρχει Επιστροφή - Όλα είναι ένα τίποτα

ΜΠΡΟΥΝΑ

Μαρία – Μαρία
Κουράγιο πρέπει να ζήσεις.
Μη μας αφήσεις
Τι θα απογίνουμε
Φερούτσιο – Φερούτσιο
Έπιασες γραμμή, το γιατρό
109






ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Καλή μου Μπρούνα
Μη λυπάσαι
Ήσουν η καλύτερη μου φίλη,
Μάνα κι αδερφή,
Η μόνη που στάθηκε δίπλα μου
τόσα χρόνια

ΧΟΡΟΣ

Ο Θάνατος είναι Ανίκητος

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Νιώθω την απεραντοσύνη του Σύμπαντος
Είμαι ελάχιστη , ένα τίποτα μπρος το -άνοιγμα-

ΜΡΟΥΝΑ

Έλα να σε σηκώσω
Κάθισε λίγο - ανέπνευσε βαθιά.
Να συνέλθεις

ΦΕΡΟΥΤΣΙΟ

Έπιασα γραμμή
Μίλησα με το γιατρό μου,
Είπε πως έρχεται πετώντας,
Υπομονή – υπομονή
Σε λίγο θα είναι εδώ

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ – ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ-ΤΡΑΓΟΥΔΙ-

Άγγελοι Κυρίου
Πίνουν από το νερό της Αθανασίας.
Μπρούνα μύρισε
110





Το σπίτι πλημμύρισε με το Άρωμα
Της Αγάπης.
Άγγελοι Κυρίου
Πίνουν από το νερό της Αθανασίας.
Οι Ψυχές στρατιές συνωστίζονται
Να με συναντήσουν.
Απλώνουν τα χέρια,
Φωνάζουν ικετευτικά να σωθούν.
Ο χρόνος μοιάζει ατελείωτος
Βλέπω πως τρέχω στο δάσος
Σε ανθισμένα λιβάδια.
Ακούστε
Το Αιώνιο παράπονο της ψυχής μου.
Αγάπησα με Πάθος
με όλη τη δύναμη της ψυχής μου.

ΧΟΡΟΣ

Ο Έρωτας - Ο Θάνατος
Ο Μεταθάνατος

ΦΕΡΟΥΤΣΙΟ

Μαρία περίμενε
Έρχεται ο γιατρός.
Θεέ μου κάνε κάτι-
Είναι τόσο νέα, τόσο ωραία

ΧΟΡΟΣ

Η μεγαλύτερη Φωνή του Αιώνα

ΜΠΡΟΥΝΑ

Μαρία μη μ’ αφήνεις
Σ’ αγάπησα πιο πολύ
Κι από τη ζωή μου.
111





Είσαι για μένα φίλη, αδερφή.
Να πιάσε – άκουσε
Η καρδιά μου παει να σπάσει

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Φεύγω- φεύγω
Μόνη προχωράω στο Άγνωστο.
Τραγούδησα με όλη μου την ψυχή,
Να δώσω λίγη χαρά στους Ανθρώπους
Και ας με πίκραναν.
Τι κρίμα
Το αηδόνι δεν θα τραγουδήσει άλλο

ΧΟΡΟΣ

Βυθίζεται στα απέραντα σκοτάδια
Του θανάτου

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΘΕΛΩ
ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΚΟΡΠΙΣΟΥΝ ΤΗ -ΣΤΑΧΤΗ ΜΟΥ-
ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΟΥ -ΑΙΓΑΙΟΥ-

ΧΟΡΟΣ

Αυτή είναι η Δημοκρατία του μεγάλου χρόνου
ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ

………………………………………..
Α- ΤΕΛΟΣ
…………………………………………
112









ΦΕΡΟΥΤΣΙΟ

Η Μαρία Κάλλας είναι νεκρή
Σίγησε η φωνή του Αιώνα- η απώλεια μεγάλη

ΜΠΡΟΥΝΑ

Η μεγαλύτερη τραγουδίστρια του κόσμου.
Το Πένθος είναι αβάσταχτο

ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Υμνούν την primadona
Assoluta de bel canto
Ήταν τόσο ευαίσθητη , τόσο εκρηκτική,
Το αηδόνι σίγησε
Έπαψε να τραγουδάει

ΧΟΡΟΣ

Πέθανε πάνω στη μεγάλη της δόξα
Χωρίς να υποφέρει
Μ’ ένα αδιόρατο χαμόγελο

ΜΠΡΟΥΝΑ – ΦΕΡΟΥΤΣΙΟ

Φαίνεται τόσο ωραία
Λες πως κοιμάται
Και θα ξυπνήσει

ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΚΑ

Χιλιάδες Γάλλοι μαζεύτηκαν έξω από το σπίτι.
Η Μαρία ίσως παρακολουθεί από κάπου κρυμμένη
Κι χαμογελάει με όλο αυτό τον κόσμο
113







ΧΟΡΟΣ

Πέθανε η Μαρία- Άννα Καλογεροπούλου
Ήθελε εορταστική ατμόσφαιρα
Λευκά τριαντάφυλλα και ροζ γαρύφαλλα
Στολίζουν το σπίτι
114



ΤΕΛΟΣ